Šiandien vykstančiame miesto Tarybos posėdyje už korupcinius nusikaltimus teisiamas meras Rytis Mykolas Račkauskas Etikos komiteto pirmininku paskyrė mažiausia 3 partijas pakeitusį politikos turistą 79 m. Tomą Josą. Taip siekiama išsisukti nuo gręsiančio tiesioginio valdymo įvedimo. Tiesa, pats T.Josas pristatomas kaip visuomenės atstovas komisijoje, mat formaliai į komisiją jį pasiūlė Panevėžio aklųjų ir silpnaregių draugija „Žvilgsnis“. Būtent šios organizacijos rėmėju ilgą laiką buvo vietinis “Lions” klubas, kurio nariais buvo tiek teisiamas meras, tiek nominuotas visuomenės atstovu politikos turistas.

Nors toks žingsnis ir teisinamas pakeistu reglamentu, panašu, eilinį kartą grubiai pažeidžiami galiojantys įstatymai ir opozicijos teisės. Opozicija eilinį kartą į Etikos komisijos pirmininkus pasiūlė Viktorijos Polzunovaitės kandidatūrą.

Vietos savivaldos įstatymo 15 straipsnyje rašoma: “Jeigu yra paskelbta savivaldybės tarybos opozicija, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūras iš šių komisijų narių meras teikia savivaldybės tarybos opozicijos rašytiniu siūlymu, pasirašytu daugiau kaip pusės visų savivaldybės tarybos opozicijos narių, reglamento nustatyta tvarka. Jeigu savivaldybės tarybos opozicija nepasiūlo Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkų kandidatūrų, Etikos komisijos ir Antikorupcijos komisijos pirmininkus savivaldybės taryba iš šių komisijų narių skiria mero teikimu.”

Paskirtasis Etikos komisijos pirmininkas anksčiau ėjo miesto mero ir apskrities viršininko pareigas. Prieš išrenkant miesto meru (1995 m. – 1996 m.) jis buvo kaltinamas neskaidriais veiksmais, atseit padėjęs sūnaus įmonei “Juodoji katė” palankiomis sąlygomis gauti kreditą iš vėliau bankrutavusio “Ateities” banko. Tuomet interpeliaciją, kuria buvo siekiama pašalinti Tomą Josą iš pareigų, pasirašė ir Rytis Mykolas Račkauskas. Tiesa, tai niekaip nemaišė vėliau jiems susitikinėti ir pietauti vietiniame “Lions” klube.

Praėjusią kadenciją būdamas Tarybos nariu T.Josas turėjo reikalų ir su Vyriausiąja tarnybinės etikos komisija, kuri įvertinusi gautą pranešimą dėl Panevėžio miesto savivaldybės Tarybos nario Tomo Joso elgesio, nusprendė pavesti miesto Tarybos etikos komisijai įvertinti šio politiko elgesio atitiktį Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačiųjų interesų derinimo valstybinėje taryboje įstatymo reikalavimams draudžiantiems naudoti savo pareigas, galias ir vardą, siekiant paveikti kitų asmenų sprendimą, kuris sukeltų intereso konfliktą.

Po vieno valstiečių ir žaliųjų lyderio Ramūno Karbauskio interviu, kilo abejonių dėl eilinio konkurso, kurį surengė Panevėžio miesto savivaldybės administracija skaidrumo.

Buvęs Tomo Joso “patronas” R.Karbauskis, išsiskyrus bendražygių keliams ( T.Josas praėjusios kadencijos Tarybos nariu tapo su LVŽS sąrašu) tvirtino, esą T.Josas „prastūmė” savo bendramintę bendražygę Liną Kazokienę Socialinių paslaugų centro vadovus. Seimūnas rimtu veidu pasakojo, kad T.Josas šantažavo miesto merą. Pasak jo, T.Josas pagrasinęs, jeigu L.Kazokienė nebus įdarbinta centre, išardysiąs valdančiąją koaliciją”(http://panskliautasit/laikykis-josai). Lina Kazokienė Panevėžio socialinių paslaugų centro (PSPC) direktore tapo konkurso būdu, daug kam mieste abejojant šio konkurso skaidrumu, nes visi komisijos nariai, išskyrus PSPC atstovą, buvo vienaip ar kitaip susiję su Lina Kazokiene jos ankstesniuose darbuose — Panevėžio miesto savivaldybėje ir KTU Panevėžio institute.

Rugsėjo viduryje VRM davė 30 dienų susitarti su Tarybos opozicija dėl Etikos komisijos pirmininko kandidatūros, tačiau pasak Tarybos opozicijos atstovų, tartis niekas net nemėgino. Anot jų, spalio pradžioje Vyriausybėje vykusiame posėdyje R.M.Račkauskas melavo sakydamas, kad siekiama susitarti.

“Jei kas nors yra pastebėjęs mero žodžiuose ir veiksmuose bent užuominą ieškoti tarpusavio sutarimo – praneškite ! Opozicija gal net skirs premiją 🍏 tai aptikusiam. Apie tai, kad meras nutrūko iki įsivaizdavimo, kad politines teises turi tik jis ir išsidalinę kėdes valdantieji – net galvot nenoriu. Nes tai 21 a. demokratiškos Lietuvos gėda.” – tuomet rašė opozicijos vadovė Gema Umbrasienė.

Tiesioginis valdymas savivaldybės teritorijoje gali būti laikinai įvedamas Lietuvos Respublikos Seimo nutarimu ir negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius, išskyrus atvejus, kai nuo Seimo nutarimo dėl laikino tiesioginio valdymo įvedimo priėmimo iki savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos liko mažiau kaip vieneri metai. Tokiu atveju tiesioginis valdymas gali būti įvedamas iki savivaldybės tarybos kadencijos pabaigos.