Šį rudenį vyks Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas konkursas „Geriausias Lietuvos
vairuotojas 2019“. Norint tapti geriausiu neužtenka vien tik gerai vairuoti ir jausti automobilį.
Tuo per eilę metų įsitikino daugiau kaip 20 tūkst. Lietuvos vairuotojų, kurių kiekvienas
sudalyvavęs konkurse tapo šiek tiek geresniu.

Originalios rungtys

Dažnas konkurse pirmą kartą dalyvaujantis vairuotojas jo pavadinimą interpretuoja labai
tiesiogiai – kad čia reikia parodyti savo gebėjimus prie vairo trasoje. Tačiau žurnalistų
autoklubas nerenka geriausio lenktynininko.

Būna tokių, kurie ateina kaip į kelių eismo taisyklių egzaminą. Tačiau jų išmanymą patikrina
vairuotojo pažymėjimą išdavusi „Regitra“.

Šiame konkurse patikrinamas gerokai platesnis vairuotojų žinių spektras. Nuo gebėjimų trasoje,
teorinių žinių, technikos ir automobilizmo išmanymo iki gebėjimo susitvarkyti su ekstremaliomis
situacijomis, kaip, pavyzdžiui, užgesinti degantį automobilį.

„Pačioje pradžioje, pirmuosiuose konkursuose buvo nemažai teorinių užduočių su įvairiomis
situacijomis kelyje, kelių eismo taisyklėmis, kaip pavyzdžiui, išvardinti kelio ženklų pavadinimus.
Tačiau bėgant laikui organizatoriai į užduotis įtraukdavo vis daugiau praktikos. Kaip visada,
kelios vairavimo užduotys, užduotys, reikalaujančios žinoti automobilio sandarą, konstrukciją,
reikia mokėti suteikti medicininę pagalbą, mokėti gesinti automobilius, pakeisti jiems ratus.
Konkursas ilgainiui iš daugiau teorinio pavirto į praktinį, o tai – naudinga pačiam, kaip
vairuotojui“, – pokyčius bėgant metams apžvelgė beveik visuose konkursuose nuo pat pirmojo
dalyvavęs Kęstutis Taškūnas, „Geriausiu Lietuvos vairuotoju“ tapęs net tris kartus.

Kalbėdama apie rungčių originalumą Kęstučiui antrina ir du kartus iš eilės, 2017–ais ir 2018–ais
geriausia Lietuvos vairuotoja tapusi Solveiga Dambrauskaitė, sakanti, kad pasiruošimas šiam
konkursui per vieną naktį neįmanomas. Vairavimas ir automobilizmas norint čia gerai pasirodyti
turi būti gyvenimo būdas.

„Mane šis konkursas žavi tuo, kad tai vienintelis Lietuvoje, unikalus automobilistams skirtas
renginys, kurio metu gali ne tik pasitikrinti savo vairavimo įgūdžius, pajausti varžybų azartą, bet
ir patobulėti. Konkursas kasmet stebina savo originaliomis rungtimis, kurios yra slepiamos iki
pat varžybų starto, tad pergalei – nepasiruoši. Tik atvykęs į vietą sužinai, kas tą dieną tavęs
laukia. Tada nebelieka laiko praktikuotis, skaityti, domėtis, tuomet gali mokytis tik iš savo arba
svetimų klaidų. Laimi mažiausiai jų padaręs“, – kalbėjo Solveiga.

Nuimti atsarginį ratą gali būti sudėtinga

O pastaraisiais metais Lietuvos žurnalistų autoklubo nariai galvodami rungtis tikriausiai naudojo
uždraustus kūrybiškumą skatinančius preparatus, mat originalumu jų dar niekas nepralenkė.

Pavyzdys – nuimti „Toyota Land Cruiser“ atsarginį ratą, kuris montuojamas po automobiliu. Užduotis atrodo paprasta, tačiau ją finale įveikė vos du dalyviai, sugalvoję ramiai pasiimti naudotojo instrukciją ir pamatyti, kad apačioje prikabintas ratas atsikabina iš bagažinės.Dauguma jį bandė nuplėšti jėga, nepavyko.

Dar viena konstrukcinė įdomybė – reikėjo atidaryti variklio dangtį angliškam automobiliui, kurio
vairas buvo perdėtas į kairę pusę. Atidarymo rankenėlė liko dešinėje – jos niekas nerado. Daug
kas nerado ir „Saab“ automobilio užvedimo spynelės, kuri yra centre tarp pavarų svirties ir
stovėjimo stabdžio. Organizatoriai daug juokėsi, kai dalyviai važiavo slalomą atbulomis su
dideliu pikapu ir milžiniška priekaba.

Paskutiniais metais pretendentams į nugalėtojų titulą teko ne tik spėlioti automobilių detales,
ieškoti senos mašinos trūkumų, bet ir iš kvapo ir išvaizdos atskirti degalus. Ne vienas dalyvis
naująjį ekologišką „Neste“ dyzeliną sumaišė su vandeniu. Dalyviai savomis rankomis gesino ir
padegtus automobilius.

Stabdė netikras policininkas

Originalumu konkurso užduotys garsėjo jau nuo seno. Štai ankstyvais jo gyvavimo metais
dalyviams po teorinės užduoties Kaune teko važiuoti į Kačerginės „Nemuno žiedą“ atlikti
vairavimo užduočių. Tam buvo duota gana ankšta laiko norma. O viduryje kelio atsistojo pilietis
su rusiško milicininko uniforma ir keptuve rankoje, stabdė dalyvius. Tuos, kurie stojo – jis ilgai
kamantinėjo prašydamas parodyti bagažinės turinį, dokumentus. Nors tie, kas žino kelių eismo
taisykles ir kaip policijos pareigūnai turi stabdyti automobilius pro jį pravažiavo nė nesulėtinę
greičio, nesugaišę laiko ir neužsidirbę baudų.

„Kai atsivėrė durys į pasaulį, turėjome galimybę pažiūrėti kur kas vyksta. Panašūs konkursai
vairuotojams labai populiarūs Vokietijoje. Aišku, jų lygis kitas, jie turi „Formulės–1“ trasas,
nugalėtojams gali padovanoti mersedesus. Tačiau mes taip pat pradėjom pagal savo galimybes
rengti konkursą „Plytinės kartodrome“. Mūsų misija buvo paprasta. Sukurti smagų žaidimą,
kuris vairuotojams duotų kažkokią naudą, patobulėtų jo teorinės žinios, praktiniai įgūdžiai, kad
jis galėtų pasidalinti idėjomis su kitais benzingalviais. Dabar smagu žiūrėti į tobulėjančius
žmones“, – prisiminimais dalijosi organizatorius, Lietuvos žurnalistų autoklubo prezidentas
Valdas Valiukevičius.

Ir lietuviškas konkursas kasmet tobulėjo. Dabar visas veiksmas vyksta saugiuose autodromuose,
dalyviai gauna išbandyti naujausius automobilių modelius, o nugalėtojai juos vairuoja raliuose
ar skrenda į pasaulines parodas pasidairyti į karščiausias premjeras.

„Noras nugalėti šiame konkurse niekada nedingsta, aišku, kad visą laiką stengiesi laimėti. O
dalyvauju dėl to, kad smagu pasivaržyti su kitais bendraminčiais, smagu atnaujinti savo žinias.
Norėdamas čia gerai pasirodyti, automobiliais, taisyklėmis ir vairavimu turi domėtis visada, tad
daugiau švietiesi, pats stengiesi būti geru, išmanančiu vairuotoju. O ir be abejo, konkurso metu
gauni pačiupinėti naujausius automobilius ir sudalyvauji praktinėse situacijose, tokiose, kai automobilio gesinimas, kurio galbūt gyvenime daryti ir nereikės, bet tą pravartu mokėti“, –
komentavo triskart geriausias Lietuvos vairuotojas Kęstutis Taškūnas, eilinį kartą besiruošiantis
dalyvauti konkurse ir kovoti dėl ketvirtosios pergalės.

Registracija į konkursą „Geriausias Lietuvos vairuotojas 2019“ galima užpildžius anketą
www.bit.ly/glv2019. Atrankos etapai vyks Kaune (rugsėjo 7 d.), Klaipėdoje (rugsėjo 14 d.),
Panevėžyje (rugsėjo 21 d.) ir Šiauliuose (rugsėjo 28 d.). Finalas, numatytas Šiauliuose, vyks
rugsėjo 29 d.